Să spargem geamurile. Acum!

În cetatea educației românești nu s-au schimbat prea multe lucruri în ultimii 20 de ani.

O sumă de experiențe de învățare, de interacțiuni diferite – alți părinți, altfel de copii, tot felul de programe și proiecte dedicate școlii și, mai ales, profesorilor au deschis, timid, câteva dintre ferestre.

Din când în când o adiere umflă perdeaua de la geam și aduce o gură de aer proaspăt. O parte din fereastră este zidită pe interior: nu este nevoie de atâta lumină și e mai ușor de încălzit iarna…

Îmi este dificil să număr „livrabilele” ultimului an din educația preuniversitară. Un plan-cadru conservator, incremental, ceva concursuri de inspectori școlari și, în fapt, nimic altceva. Aceleași sisteme de evaluare, de management, de titularizare, de formare a cadrelor didactice. Aceeași problemă a sărăciei, a relației proaste dintre profesori și părinți, dintre școală și comunitate. Și tot așa.

Poate că eu nu văd. Și poate că s-a luat deja o măsură de schimbare, există un T0 absolut care va fi furtuna care sparge geamurile. Care spală mizeria, care aduce speranță. Mă simt neputicioasă. Nici concurs de directori, nici descentralizare și nici decizie la nivelul școlii. Nici măcar un răspuns oficial zilele acestea pentru copiii buni ai acestei țări: „dragi elevi care ați învățat, vă respectăm efortul, ceea ce ați învățat este valoros pentru voi, exercițiul de a pune discipină și obiective în învățare vă va folosi în viață. Însă pentru examen, asta e, atâta putem, era nevoie să dăm niște subiecte mai ușoare. Ne cerem scuze vouă, părinților și profesorilor voștri.”

Oricât de puțini sau mulți am fi cei care ne imaginăm că asediem cetatea ceva parcă nu ne dă forța necesară să spargem geamurile, să dărâmăm uși și să tăiem gratii. Copiii noștri sunt închiși acolo și se sufocă și noi chibițăm pe margini despre ce este etic și despre ce este „instituțional” să facem. open_window

 Să spargem geamurile. Acum!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *